0561 - 432600Jokweg 14, 8394 VL De Hoevedirectie.deklaeter@comprix.nl

Grondlegger Albert H. Kuipers

Een belangrijke persoon voor de vestiging van de school in De Hoeve was Albert H. Kuipers. Hij was onder andere veenbaas,  landbouwer en de grondlegger van de eerste en enige school in De Hoeve. Uit zijn naam en uit naam van  68 andere mensen werd er een verzoek ingediend bij de provincie. Albert H. Kuipers had veel land en stelde een stuk hiervan beschikbaar voor de bouw van de school. De gemeente zag hierin nogal wat bezwaren. "Dan konden er immers nòg wel eens dertien scholen in Weststellingwerf gesticht worden en dan zou de openbare school in Steggerda overbodig worden". Maar ook de centen was een moeilijk punt: "de hoofdelijke omslag zou te zwaar drukkend worden".

Toch een school

Maar de provincie zag in dat er voor zo'n 70 kinderen van tussen de vijf en twaalf jaar wel een school moest komen. Vooral omdat de wegen op de winterdag onbegaanbaar waren en de kinderen zich dagelijks zo’n drie tot vijf uur door de modder moesten worstelen. De Provincie heeft de gemeente aangezegd een school te bouwen op de daartoe aangeboden plaats. Dit speelde om en nabij de jaren 1873 en 1876.

Strijd om het bestaan

Sinds de spannende strijd in 1983 en 1984 voor het voortbestaan van de openbare school in De Hoeve, heet de school De Klaeter. In die tijd had de school slechts 17 leerlingen. Nadat de provincie had besloten dat de school moest sluiten werd het voortbestaan van de school bevochten tot aan de Raad van State toe.

Na de overwinning kreeg de school zijn huidige naam. De naam verwijst naar de Ratellaan die vroeger in de volksmond Klaeterlaene heette, maar destijds die naam van B&W niet officieel mocht dragen. Inmiddels is er wel een nieuwe Klaeterlaene. Tevens verwijst de naam van de school naar de altijd in beweging zijnde kinderen. Precies als de altijd in beweging zijnde bladeren van de klaeter (de ratelpopulier).

Vanaf 1 januari 2017 wordt het openbaar primair onderwijs in de gemeenten Opsterland, Oost- en Weststellingwerf bestuurd door de stichting Comprix.